Poskytování zdravotní péče je upraveno právními předpisy, které stanoví konkrétní práva a povinnosti jak poskytovatelům zdravotních služeb (lékaři, zdravotní sestřičky a další nelékařský personál), tak i pacientovi. Tato práva a povinnosti nalezneme v zákoně č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, ve znění pozdějších předpisů. Takto zakotvených práv se lze poté právními prostředky domáhat, stejně tak lze uložené povinnosti vymáhat. Pacientských práv a povinností se konkrétně týká ustanovení § 28 a násl. zmiňovaného zákona o zdravotních službách.
Nemocniční ombudsman
Na základě metodického pokynu Ministerstva zdravotnictví ČR je ve Skupině NPK zřízena pozice nemocničního ombudsmana - ochránce práv pacientů.
Etické kodexy a další normy, kterými se řídí a respektují je pracovníci nemocnice
- Práva a povinnosti pacienta
- Práva pacintů ve znakové řeči
- Charta práv pacientů
- Charta duševně nemocných
- Charta práv umírajících
- Charta práv pacientů seniorů
- Etický kodex zaměstnanců NPK
- Etický kodex ČLK
- Etický kodex sociálních pracovníků
- Etický kodex sester
- Etický kodex nelékařských zdravotnických pracovníků
- Práva tělesně postižených
- Komunikace s pacienty se sluchovým postižením
- Komunikace s pacienty s demencí
- Komunikace ZP s pacienty s pohybovým postižením
- Komunikace s pacienty se zrakovým postižením
- Komunikace s geriatrickými pacienty
- Komunikace s pacienty po poranění mozku